Kreeg je een factuur van onze organisatie en heb je bijkomende vragen?
Je vindt het antwoord wellicht in de meest gestelde vragen of in onze tarievenlijst. Toch niet gevonden? Contacteer onze dienst boekhouding.
Veelgestelde vragen
- Een ambulance is ter plaatse gekomen, maar heeft me niet vervoerd naar een ziekenhuis. Waarom krijg ik toch een factuur?
- De wet bepaalt dat van zodra er een contact is tussen ambulancier en patiënt, je een factuur krijgt. Ook als je niet naar het ziekenhuis bent vervoerd.
- Ik heb twee (of meer) facturen gekregen voor een ambulancerit. Is dit correct?
- Voor elke 112-ambulancerit wordt een factuur gemaakt. Het is mogelijk dat onze ambulanciers ter plaatse vaststellen dat tussenkomst van het paramedisch interventieteam (PIT) noodzakelijk is. Een PIT kan meer gespecialiseerde zorg bieden (zoals pijnstilling) aan een patiënt dan een klassieke ambulance. In dit geval worden er twee facturen opgemaakt; één voor de ambulance en één voor de PIT.
- Ik ben ten gevolge van een arbeidsongeval vervoerd met een 112-ambulance. Kan de factuur rechtstreeks naar mijn werkgever of verzekeraar worden gestuurd?
- Dit is niet mogelijk. De factuur staat altijd op naam van de patiënt. Je neemt best met je werkgever of verzekeraar contact op om na te gaan wat de volgende stappen zijn. Het blijft jouw verantwoordelijkheid dat de factuur binnen de gestelde betaaltermijn betaald is.
- Waarom moet ik betalen voor een brandweerinterventie? Is dit niet gratis?
- Niet alle brandweerinterventies zijn gratis. Raadpleeg de tarieflijst.
- Kan ik een verslag krijgen van een brandweertussenkomst?
- Enkel betrokken partijen, verzekeraars van deze partijen en de politiediensten kunnen een interventieverslag opvragen. Een interventieverslag vragen doe je via bestuurszaken@hvzwaasland.be.
- Ik ben mijn originele factuur kwijt. Wat moet ik doen?
- Ben je jouw factuur verloren? We bezorgen je graag een duplicaat. Neem contact op met de dienst boekhouding.
- Ik ben niet in staat mijn factuur in één keer te betalen. Wat moet ik doen?
- In uitzonderlijke gevallen en als je kan aantonen dat je niet in één keer kan betalen, kan een afbetalingsplan opgesteld worden. Neem contact op met de dienst boekhouding.
- Ik heb bij de overschrijving geen of een verkeerde gestructureerde mededeling vermeld. Wat nu?
- Neem contact op met de dienst boekhouding. We zullen op basis van je naam en/of mededeling je betaling terugvinden en juist inboeken.
- Ik kreeg een factuur maar het overschrijvingsstrookje is niet roze. Klopt dat?
- Dat klopt. De overschrijvingsstrookjes op onze facturen zijn inderdaad niet roze, maar gewoon wit.
- Waarom krijg ik een betalingsherinnering?
- Heb je de factuur betaald? Dan heeft jouw betaling ons bericht mogelijk gekruist en ontvang je een betalingsherinnering. In dat geval mag je de betalingsherinnering gewoon negeren.
Is de factuur niet binnen de vervaldatum betaald? Dan sturen we een eerste betalingsherinnering zonder aanvullende kosten aan te rekenen. Is de factuur niet binnen de nieuwe vervaldatum betaald? Dan sturen we aangetekend een tweede betalingsherinnering. Hierbij rekenen we aanvullende kosten aan. Is de factuur niet binnen de nieuwe vervaldatum betaald? Dan maken we het dossier over aan een deurwaarder. Die vordert het openstaande bedrag met een dwangbevel.
Contact opnemen
Toch geen antwoord op je vragen? Neem contact op met onze dienst facturatie.
Btw-nummer: BE0500 928 388