Het verlenen van een advies of een controle is niet gratis. Alle tarieven en informatie over je factuur vind je in onze tarievenlijst.
Opgelet, de uurtarieven en administratieve kosten voor brandpreventie zijn gewijzigd sinds 1 juli 2019.
Toch een vraag over een factuur? Bekijk eerst even onze veelgestelde vragen. Vind je het antwoord niet? Neem dan contact op met onze dienst preventie.
Veelgestelde vragen
- De factuur is niet voor mij maar voor de huurder of exploitant
-
Wij versturen onze factuur naar de persoon die een vergunning of advies aanvraagt. We verwachten een tijdige betaling. Als opdrachtgever ben je zelf verantwoordelijk om de factuur tijdig te betalen. De onderlinge afhandeling tussen twee of meerdere partijen faciliteren wij niet.
- Kan mijn factuur gesplitst worden?
-
Heb je samen met een andere persoon een vergunningsaanvraag ingediend om een omgevingsvergunning te bekomen?
- Twee natuurlijke personen samen;
- Een natuurlijke en een rechtspersoon.
Een gesplitste factuur is niet mogelijk. De primaire aanvrager is verantwoordelijke voor de tijdige betaling van onze factuur. We kunnen wel de gegevens van de andere partij(en) op de factuur noteren. De onderlinge afhandeling tussen twee of meerdere partijen faciliteren wij niet.
- Ik heb geen verslag gekregen. Waarom krijg ik een factuur?
-
Je krijgt steeds een verslag.
- Voor een omgevingsvergunning:
We uploaden de verslagen in het omgevingsloket. Alle betrokken krijgen op dat ogenblik een bevestigingsmail. Je kan het nalezen op het loket. - Attesten door de burgemeester:
Deze verslagen worden analoog verstuurd. - Alle andere brandpreventieverslagen:
Brandpreventieverslagen die niet onder één van de twee bovenstaande vallen mailen we.
- Voor een omgevingsvergunning:
- De brandweer is niet ter plaatse geweest. Waarom krijg ik een factuur?
-
Bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning vragen de gemeentelijke diensten advies aan de brandweer. Het afleveren van dit brandweeradvies is niet gratis. Daarom krijg je een factuur.
Heel wat gebouwen zoals meergezinswoningen, kinderdagverblijven, winkels, magazijnen, werkplaatsen, scholen, handelsruimten, landbouwbedrijven enzovoort zijn onderworpen aan reglementering rond brandveiligheid. Eengezinswoningen zijn hier niet aan onderworpen.
Het brandpreventieverslag is beschikbaar op het omgevingsloket.
- Ik heb twee (of meer) facturen gekregen, ik denk dat dit een vergissing is.
-
Bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning vragen de gemeentelijke diensten advies aan de brandweer. Het afleveren van dit brandweeradvies is niet gratis. Als het gaat over twee of meer aparte aanvragen, wordt voor elke aanvraag een apart advies gegeven. Daarom krijg je soms meerdere facturen. Één voor elke aanvraag.
- Ik heb mijn aanvraag ingetrokken. Moet ik mijn factuur betalen?
-
De prestaties die we uitvoeren factureren we, ook als je de aanvraag nadien annuleert.
- Ik heb geen vergunning gekregen. Moet ik mijn factuur betalen?
-
De prestaties die we uitvoeren factureren we. Ook als je geen vergunning krijgt.
- De kosten voor een aanvraag die behandeld is voor 1 juli 2019 waren lager. Hoe komt dit?
-
Onze raad van burgemeesters heeft beslist om de tarieven voor brandweerzorg te wijzigen vanaf 1 juli 2019. Ook de uurtarieven en administratieve kosten voor brandpreventie zijn gewijzigd sindsdien. Voor aanvragen die we vanaf 1 juli 2019 behandelen rekenen we de nieuwe tarieven aan.