Het was even wachten maar hij is er: de nieuwe website van Hulpverleningszone Waasland. Via deze website kan je vanaf nu alle praktische informatie rond brandweer- en ambulancediensten terugvinden en minder dringende interventies melden.
Wespenseizoen
De website en e-loketten staan online. Net op tijd, want het wespenseizoen is al van start gegaan. Jaarlijks krijgen de brandweerposten van het Waasland meer dan 2700 meldingen voor het verwijderen van wespennesten, dit allemaal tussen mei en oktober.
Ook voor de medewerkers van de meldkamer is dit een zeer drukke periode. Naast de prioritaire opdrachten (ambulance, brand, ongelukken,…) moeten zij ook deze oproepen verwerken. Daarom werd het e-loket ‘wespen’ in het leven geroepen. De burger kan daar op een makkelijke manier alle gegevens invullen voor het verwijderen van een wespennest. Je gegevens komen automatisch in het systeem, waardoor het verwijderen van jouw wespennest mee op de takenlijst komt van de brandweermannen en –vrouwen. Je wordt dan zo snel als mogelijk geholpen. Opgelet: het verwijderen van wespennesten is niet gratis!
Stormschade en wateroverlast
Niet enkel voor wespen werd een e-loket voorzien. Ook voor stormschade en wateroverlast kan je terecht op de website van de hulpverleningszone. Op momenten van waternood zijn de meeste telefoonlijnen bezet. Ga gerust naar de website om het online formulier in te vullen. Je wordt minstens even snel geholpen dan wanneer je jouw geval telefonisch doorgeeft.
Nog niet online?
Geen toegang tot een computer met internet? Geen nood, de brandweer is nog steeds telefonisch bereikbaar.
Of loop even langs in jouw brandweerkazerne. De brandweermannen en –vrouwen binnen jouw gemeente helpen je met veel plezier verder.
De algemene regel is nog steeds dat wanneer het echt dringend is, iets waardoor een burger in gevaar kan komen, je nog steeds belt naar het nummer 112. Dit voor alle brandweer- en ambulanceoproepen.