Beveren, 17 maart 2021 – Hulpverleningszone Waasland startte in de zomer van 2020 met de bouw van een oefentunnel die bestaat uit containers, samen met verschillende partners in de Waaslandhaven. Een manier om procedures rond tunnelinterventies te oefenen in een realistische setting. Zonder effectief tunnels af te moeten sluiten. De containertunnel was eind 2020 af, maar gezien onze verstrengde coronamaatregelen kon dat oefenschema niet doorgaan. Sinds vandaag kunnen de ploegen oefenen in de tunnel.
Het is een indrukwekkende constructie. Een oefentunnel gemaakt uit containers, ter hoogte van de Blikken in Beveren. Groot genoeg om brandweervoertuigen een realistische tunnelopstelling te laten oefenen. Want dat is ook de bedoeling. Vanaf vandaag oefenen we hierin verschillende tunnelinterventies. Op die manier hoeft dat niet meer in de effectieve tunnels in de Waaslandhaven, waarin het steeds druk is. Een ander alternatief is naar het buitenland gaan, waar ze ook met oefentunnels werken.
Continu blijven leren
De oefentunnel is een mooie opportuniteit om continu bij te leren over tunnelincidenten en de operationele werking te blijven verbeteren. Onze zone gelooft sterk in leren uit ervaring: RETEX (return of experience). Hierbij evalueren we incidenten, om daar lessen uit te trekken. Zo kunnen we continu verbeteren in wat we doen.
“Na de grootschalige interventie in de Beverentunnel brachten we alle betrokken partners rond de tafel. Op die manier konden we in kaart brengen hoe we zelf werkten, samenwerkten met onze partners en vooral: hoe het nog beter kan in de toekomst. Die info zetten we dan om in procedures. Die oefenen we in de containertunnel.” aldus kolonel Thierry Van Goethem.
“De burgemeester van Beveren en Hulpverleningszone Waasland hebben sinds het tragische voorval in de Beverentunnel in 2020 niet stilgezeten. Het verheugt mij vandaag getuige te zijn van de eerste training in de oefentunnel. Het is van groot belang dat zoveel mogelijk brandweermannen en –vrouwen getraind worden om toekomstige tunnelbranden nog beter te bestrijden. Dat is ook de reden dat ik deze opleiding zal erkennen als voortgezette opleiding.” – minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.
Een resultaat van samenwerken aan veiligheid
Enkele bedrijven uit de Waaslandhaven waren snel overtuigd om mee te werken aan dit project. Zij zijn enthousiast om mee te bouwen aan de veiligheid van de omgeving van de haven, de veiligheid van hun eigen medewerkers en die van de leveranciers.
Voorzitter van Hulpverleningszone Waasland, burgemeester Marc Van de Vijver: “De Oosterweelverbinding en de verschillende Scheldekruisingen zijn en blijven belangrijke en drukbezette verkeersaders in en rond het Waasland. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Bij incidenten is het belangrijk dat die zo efficiënt en professioneel mogelijk afgehandeld worden. En daar komt een oefentunnel voor de hulpdiensten zeker van pas. Dit draagt bij aan de veiligheid in het Waasland en zeker ook in de Waaslandhaven.”.
“We zijn ongelooflijk dankbaar dat deze bedrijven ons gesteund hebben in de opbouw van dit terrein. Zonder hen hadden we dit nooit kunnen doen. Dankzij hen hebben we een realistische constructie en een prachtige kans om onze medewerkers op te leiden. Op die manier kunnen wij nog voorbereider helpen bij een tunnelbrand of – incident.”.
Het is een unieke samenwerking tussen brandweer en haven.
Uitgestelde opstart
Het plan was om in september te starten. De trend van de coronacijfers noodzaakten ons om opnieuw strenge maatregelen te nemen, waardoor de oefeningen niet konden doorgaan. “Corona had op veel impact, ook op de werking van onze organisatie.”, aldus zonecommandant Thierry Van Goethem. “Op twee maanden tijd hebben we dankzij onze partners bijna de volledige constructie neergepoot. Onze medewerkers namen het daarna over. Door de tweede coronagolf moesten de laatste afwerkingen en oefeningen om begrijpelijke redenen even uitgesteld worden. Maar we zijn klaar om de opleiding tunnelbrandbestrijding te laten doorgaan. Coronaproof en met de goedkeuring van de preventieadviseur.”.
Incidenten op de openbare weg zijn anno 2021 heel complex. Incidenten in tunnels maken die tunnels nog veel complexer. Die vereisen een aparte aanpak. De uitdagingen die gepaard gaan met een incident in een (vaak drukbezette) tunnel zijn zeer uniek. Dit zowel bij ongevallen, brand of incidenten met gevaarlijke stoffen. Het is belangrijk dat we die specifieke tunnelprocedures kunnen oefenen.
Deze tunnel kwam tot stand dankzij de medewerking van gemeente Beveren, Maatschappij Linkerscheldeoever, Van Moer Logistics, Tabaknatie, WG Aannemingen, SMET Aannemingen, Medrepair NV, Port Of Antwerp, NV Tunnel Liefkenshoek, De Block verhuur BV, Industriebouwen.be, MSC en Abesco.